필리핀 마닐라 살기

Phil_Life (EP13. 필리핀 은행 ; 사망한 예금주의 예금 인출)

Amanda59 2024. 4. 14. 10:28

 

안녕하세요, 필리핀 마닐라 살기 필라이프입니다.

 

 

오늘은 필리핀에서 가족이 돌아가셨을 경우, 현지 은행의 예금 인출 방법에 대하여 살펴보겠습니다.

 

이는 몇 년 전, 가족이 필리핀 현지에서 돌아가셔서 은행에서 인출한 경험을 바탕으로 알려드리는 것이며, 정확하고 자세한 내용은 해당 은행에 꼭 확인하시고 진행해주세요.

 

먼저, 필리핀의 법상 사망한 예금주의 예금은 사망한 날로부터 1년 이내에 신청해야 하며, 예금에서 6%의 원천징수세금을 제한 금액을 돌려줍니다.

 

한국에 거주중 이시라면 필리핀으로 오셔서 일을 보시는 것 보다는, 먼저 해당 은행에 전화로 문의하셔서 상황을 설명하고 확인 하신 후, 이메일로 연락을 주고받으시는 것이 편하실 겁니다. 한국에서 준비해 오셔야 할 서류들도 있고, 준비한 서류들을 이메일을 통하여 미리 은행 측에 확인하는 등 모든 준비를 마친 후에 필리핀에 오시는 것이 일처리가 빠를것이라 생각됩니다.

현지에 계실 경우, 직접 해당 은행 지점에 방문하여 담당자와 상담하고 진행하시면 되겠지요.

 

참고로 저의 경우, 은행에 최초 신청한 날짜로부터 인출 승인이 나기까지 대략 1년 반정도가 걸렸습니다.

 

예금 인출을 신청하실 때는 현지의 정확한 은행, 지점, 그리고 계좌번호를 알고 있는 것이 좋습니다. 예금주 확인을 위하여 예금주의 여권이나 신분증 사본이 필요할 수 있습니다.

 

예금의 인출은 사망한 예금주의 법적 상속인이 우선권을 가지고 있습니다.

1) 예금주에게 배우자가 있을 경우, 법적 상속인은 배우자가,

2) 예금주의 배우자가 고인이거나 이혼을 했을 경우, 자녀가 법적 상속인이 됩니다.

3) 사망한 예금주가 성인일지라도 미혼이나 자녀가 없을 경우, 법적 상속인은 부모님입니다.

4) 법적 상속인 외, 가족이나 지인이 예금 인출을 신청하고자 한다면 상속인의 위임장이 필요합니다.

 

당연히 모든 서류는 영문으로 작성되어야 하며, 법적상속인 또는 신청인의 신분증이 첨부되어야 합니다.

서류에 따라 번역공증, 아포스티유, 주한 필리핀 대사관 공증 또는 영사인증이 필요 할 수도, 그렇지 않을 수도 있으니 앞서 말씀드렸던 것처럼 은행에 꼭 자세히 확인해주세요.

 

저의 경우를 예로,

인출 신청자가 개인적으로 준비해야 할 서류로는

1) 사망증명서(사망신고서) 영문

2) 가족관계 증명서 영문

3) 신분증(예금주, 상속인, 신청인) 복사본 등이 있었고,

 

그 외 은행에서 받아서 제출한 서류로는

1) Letter of Undertaking

2) Acknowledgement

3) Affidavit

4) FPG Insurance 등의 있었습니다.

해당 서류는 프린트하여 서명을 한 후, 현지에서 공증받아 제출했으며, 추가로 제출한 서류 중에는 예금주의 TIN 넘버와 ITR도 있었습니다.

 

다시 한번 더 말씀드리지만, 은행마다 요구하는 서류와 절차가 다를 수 있으니 꼭 해당 은행에 확인해주세요.

 

본 사항은 일반적이지 않은 경우이다 보니 문의하셨을 때, 한 번에 정확한 답변을 듣지 못하실 수 있습니다. 저의 경우에도 은행에 방문하여 신청할 때, 대략적인 답변만 주고, 자세한 내용은 법무팀에 확인 후, 답변과 필요한 서류들을 전달 해주더라구요. 그래서 확인, 진행과정에서 시간이 꽤 걸린것 같습니다.

은행 업무이다보니 신청자께서 더욱 꼼꼼하게 확인하면서 진행하시라고 말씀드립니다.

 

읽어 주셔서 감사합니다.

 

날씨가 무더운데 건강 항상 조심하시고, 오늘도 좋은 하루 되세요.

 

 

(제출한 서류 중 Letter of Underatking을 참고용으로 공유합니다.)

Letter of Underatking

 

 

 

 

Good day! This is PhilLife!

 

 

Today, if your family dies in the Philippines, we will look at how to withdraw deposits from local banks.

 

 

This is based on the experience of my family's death in the Philippines a few years ago and withdrawing from the bank. And I would like to say please check with the bank for accurate and detailed information and proceed.

 

First, under law in the Philippines, deposits of deceased depositor must be applied within one year of the date of his/her death and 6% withholding tax will be deducted from the deposit and returned.

 

If you are currently in Korea, rather than coming to the Philippines to check and process, it would be more convenient to contact or communicate with the bank by phone or e-mail first. There are some documents you need to prepare from Korea, and I think it would be faster to come to the Philippines after everything is ready, such as checking the requested documents with the bank in advance through e-mail.

If you are here in the Philippines, you can visit the bank branch in person and consult with the person in charge.

 

 

For reference, in my case, it took about a year and half from the date of initial application to the bank to be approved for withdrawal.

 

When applying for a deposit withdrawal, it is recommended to know the exact bank, branch, and account number. You may need a copy of the depositor's passport or ID to verify the depositor.

 

The withdrawal of deposits is given priority to the legal heir of the deceased depositor.

1) If the depositor has a spouse, the legal heir is the spouse,

2) If the depositor's spouse is deceased or divorced, the child becomes the legal heir.

3) If the deceased depositor is unmarried or has no children, even if he is an adult, the legal heir is the parent.

4) If a family member or acquaintance other than the legal heir wants to apply for a deposit withdrawal, the heir's special power of attorney is required.

 

Of course all documents must be written in English, accompanied by a legal heir or applicant's ID.

Depending on the documents, notarization of translation, Red ribbon (notarization of the Philippine Embassy in Korea), or consular certification may or may not be required, so please check with the bank in detail as I said before.

 

Giving my case, for example,

As for the documents that the withdrawal applicant needs to prepare personally

1) Death certificate (death report)

2) Family Relations Certificate

3) Copy of IDs (depositor, heir, applicant)

 

The other documents I received from the bank were

1) Letter of Undertaking

2) Acknowledgement

3) Affidavit

4) FPG Insurance and so on.

After printing and signing the documents, I notarized locally and submitted, and among the additional documents submitted were the depositor's TIN number and ITR.

 

Once again, the documents and procedures required by each bank may be different, so please check with that bank.

 

This is not common situation, so when you inquire, you may not be able to get an accurate answer at once. In my case, when I visit the bank and apply, I only get a simple answer. And the bank check the details with the legal team, and forward the answers and necessary documents to us. So, the process to have taken long to check and proceed.

So I would like to the applicant to check more carefully and proceed.

 

Thank you for reading.

 

It's hot, always take care of your health, and have a nice day!

 

 

 

 

IT'S PHIL LIFE !